Waar voldoet een gezonde leefomgeving aan?

Uiteindelijk willen we allemaal dat onze kinderen in een gezonde leefomgeving opgroeien. Dit geeft ze de mogelijkheid om zich mentaal goed te ontwikkelen en daarnaast gezond te leven. In dit artikel gaan we kijken waar een gezonde leefomgeving allemaal aan moet voldoen om gezond door het leven te gaan.

Deze quote vond ik persoonlijk erg toepasselijk. ‘Voor je lichaam zorgen is een investering. Je krijgt er iets voor terug wat onbetaalbaar is’. Dit is absoluut waar; en daarom vind ik het extra belangrijk dat we onze kinderen in een gezonde leefomgeving laten op groeien. Er zijn genoeg ouders die van woonplaats veranderen wanneer ze kinderen krijgen. Op deze manier hopen ze een veilige en gezonde leefomgeving te creëren waar de kinderen kunnen opgroeien. In dit artikel gaan we kijken waar zo’n veilige en gezonde leefomgeving aan moet voldoen. Lees je met ons mee?

Het kiezen van een gezonde leefomgeving

Het grootste gedeelte van deze wereld leeft niet in een gezonde leefomgeving. In het ene gebied heerst er een oorlog, terwijl er in een ander gebied zoveel luchtverontreiniging is dat het daar ook allang niet meer gezond leven is. Wanneer je je kinderen in een gezonde leefomgeving wilt laten opgroeien en zelf ook lang gezond wilt blijven, zal je een bewuste keuze moeten maken voor een gezonde leefomgeving.

gezond milieu

gezond milieu

In vergelijking met andere landen woon je in Nederland bijna overal veilig en gezond. Toch heb je super gezonde leefomgevingen en redelijke gezonde leefomgevingen. Zo is het in Amsterdam een stuk drukker, wat meer stress kan opleveren en bovendien voor meer luchtverontreiniging kan zorgen. Terwijl je op de Veluwe in het midden van Nederland dichtbij de bossen zit en op deze manier constant gezonde lucht in ademt.

Wanneer je in een gezonde omgeving wilt leven, raad ik je aan te kiezen voor een plek waar een stuk bos of een groot park in de buurt zit. Dit heeft als voordeel dat je je kinderen hier kunt laten spelen en dat je hier rust kunt vinden. Wanneer je je constant in een drukke stad bevindt is dat nou niet bepaald goed voor je stresslevel. En wanneer je veel stress hebt, breng je dit ook weer over op je kinderen; wat natuurlijk ook weer ongezond is.

Wanneer je een bos of park in de buurt hebt, kun je hier dagelijks je rust vinden en genieten van de verse lucht. De bomen maken de lucht namelijk een stuk schoner en bovendien is er meer zuurstof in de lucht te vinden.

Ook moet je denken aan sportmogelijkheden. Wanneer je ver buiten de stad of een dorp woont, wordt de drempel misschien wel hoger om te gaan sporten. De sportschool is namelijk niet om de hoek en bovendien moet je verder rijden om je kinderen naar een sportclub te brengen. Probeer je eigen discipline goed in te schatten als het op sporten gaan en neem dit mee in de keuze voor een nieuwe leefomgeving.

Het is een feit dat wij mensen baat hebben bij rust. De hele dag door zijn we bezig, waardoor we ontzettend druk zijn in ons hoofd en constant bezig gehouden worden. Dit is nou niet bepaalt goed voor je stresslevel. Ik raad je dan ook aan om in een rustige omgeving te gaan wonen. Dit kan een dorp zijn of bijvoorbeeld een stadsdeel van een grote stad. Naarmate je het centrum van de stad uit bent, merk je meestal dat je meer rust vindt.

Dit waren de tips voor een gezonde en veilige leefomgeving. Wanneer je zelf nog aanvullingen hebt, hoor ik dat natuurlijk graag. Je kunt me altijd een berichtje sturen of onder aan dit bericht reageren.

Posted in Overig   •  

Waar je informatie vandaan halen?

De meeste mensen vinden het lastig om hun informatie ergens vandaan te halen. Ze weten niet waar ze de informatie precies moeten zoeken en wat ze ermee aan kunnen. In dit artikel gaan we het hebben over informatiebronnen die je het beste kunt gebruiken wanneer je gezond wilt leven.

eet gezond

eet gezond

Wanneer je gezond wilt eten, moet je weten wat precies gezond is. Hiervoor zal je de boeken in moeten duiken of op het internet moeten kijken. Het probleem is dat bepaalde informatiebronnen zichzelf tegenspreken, waardoor het erg lastig is om bij je punt te blijven.

Tip – ben je opzoek naar meer website verkeer? Klik dan op de link en profiteer van meer website verkeer en uiteindelijk meer sales.

Welke informatiebronnen zijn waardevol?

De meeste mensen die op zoek gaan naar informatie beperken zich tot het internet. Dat is een gemiste kans, want vaak weet je niet eens of deze informatie waardevol en betrouwbaar is. In de meeste gevallen staan de bronnen er niet bij, waardoor je nooit kunt nagaan waar de informatie vandaan komt. Daarom willen we jou als tip meegeven om alles op het internet niet zomaar als waarheid aan te nemen. Waar moet je nog meer opletten bij het verzamelen van informatie?

  • De bron van het artikel of boek
  • Waarom het waarheid kan zijn
  • Waarom het geen waarheid kan zijn
  • Of het realistisch is.

Als je de bovenstaande punten langs gaat, kun je beoordelen of een tekst betrouwbaar is. Meestal is het ook een kwestie van je eigen gezonde verstand gebruiken, want eigenlijk weet iedereen wel iets over gezond voedsel. Zo weet je bijvoorbeeld dat een appel gezonder is dan een mars. Met deze basisinformatie kun je nagaan of iets reëel is of niet.

Waar je voor moet oppassen is dat je teveel de diepte in duikt. Wanneer je net pas begint met gezond eten, moet je genieten van de kleine stappen die je maakt. Wanneer je teveel informatie lees (informatie die niet te oppervlakkig is) ga je denken dat je helemaal niet gezond leeft en dat er nog heel veel moet gebeuren. Dit kan je doen geloven dat het niet haalbaar is. Je moet onthouden dat niemand voor de volle 100% gezond eet en dat je heus wel wat ‘ongezonds’ mag eten.

Overige bronnen

Persoonlijk ben ik erg fan van literatuur en boeken. Hiermee duik je meer de diepte in en worden vaak praktijk voorbeelden (met name in boeken) aangehaald. Dit maakt het makkelijker om de stof te begrijpen, waardoor je het uiteindelijk ook makkelijker in praktijk kunt brengen. Het grote voordeel aan boeken (helemaal als je de juiste vind) is dat de schrijver inlevingsvermogen heeft. Literatuur en artikelen daarentegen zijn weer was lastiger te begrijpen en is ook moeilijker om te lezen.

Tot slot raad ik je aan om gewoon naar je volle verstand te luisteren. Ook kan het vaak goed doen om met mensen te praten, die al een gezonde levensstijl hebben. Zij praten hier meestal enthousiast over en delen graag de kennis die ze hebben.

Is zelfvoorziening wel zo gezond?

zelfvoorziening

zelfvoorziening

We hebben het steeds vaker over wat gezond is en niet. Daarbij wordt vooral gekeken naar de manier waarop ons eten naar ons toe komt. Bespoten groente, eieren van kippen die opgefokt worden, vlees dat onbetrouwbaar is vanwege de voeding van de dieren, en ga zo maar door. Alles zelf gaan kweken en zelfvoorzienend worden, dat is een ideaal dat veel mensen wel aanstaat. Niet alleen omdat het veel goedkoper zou zijn, maar ook omdat het vele malen gezonder zou kunnen zijn dan wat we kopen in de winkels. Maar meestal blijkt dat het niet gezonder is en vooral niet goedkoper.

Een moestuin en een rennetje

moestuin

moestuin

Wie een beetje grond over heeft achter het huis, die kan een moestuin beginnen. Heb je nog meer grond, dan kun je een weiland afzetten of een kippenhok met ren maken. Je zal er echter al redelijk snel achter komen dat je wel heel veel grond nodig zal hebben om echt zelfvoorzienend te zijn, want alle groenten, vlees en eieren, hebben allemaal plaats nodig. Daarnaast is er kans op tal van ziektes, afwijkingen en problemen met ongedierte. Die moeten bestreden worden om de kwaliteit van het voedsel te garanderen, maar hoe doe je dat zonder bestrijdingsmiddelen? Daarnaast heb je heel veel uren nodig om alles rond te kunnen krijgen, dus ik vraag me serieus af of de mensen die dit als ideaal hebben, het ook wel zouden kunnen. Persoonlijk denk ik van niet, want ik heb ervaring met overwoekerende moestuinen, ontsnappende kippen en koeien die ineens dood liggen in het weiland zonder een duidelijke oorzaak.

Ontspannen is ook gezond

Ontspannen is ook gezond

Ontspannen is ook gezond

Het is mogelijk om ondervoed te raken van té gezond eten, wist je dat al? Het is onder kinderen een redelijk normaal verschijnsel aan het worden, vooral omdat hun ouders doorslaan in het gezond zijn en teveel dingen van het menu schrappen. Het is prima voor je als je iets te zwaar bent om het merendeel van je koolhydraten te schrappen, of om ze zelfs een hele periode helemaal te schrappen. Maar voor kinderen in de groei? Heel onverstandig om zoveel voeding te schrappen als je dan toch ergens wil beginnen, en wil zorgen dat je kind gezond is en blijft. Ga dan schrappen in de geproduceerde suikers, zoetstoffen en kleurstoffen. Je zult zien dat dit al lastig genoeg is.

Daarnaast is het ook verstandig om ervoor te zorgen dat gezond zijn een levensstijl wordt, en gezond zijn betekent echt niet dat je elke dag op moet letten. Gezond zijn is een manier van leven en dat betekent een heleboel dingen.

– Ga regelmatig ontspannen
– Vakantie is ook ontspanning
– Zorg dat je weinig stress hebt
– Eet gevarieerd

Nog een voorbeeld van gezond zijn, ontspannen, ga op vakantie om stress te verminderen raad ik aan om je auto bij Schiphol te parkeren, dat zorgt voor een relaxed begin van je vakantie. Dat zorgt er weer voor dat je je goed voelt en wie zich goed voelt heeft energie en zal sneller zelf koken, dan grijpen naar een pizza.

Teveel nadruk op gezond eten is ook niet goed

het eten

het eten

Tegenwoordig is er een sterke nadruk gekomen op het gezonde eten, maar de nadruk is tegenwoordig dermate groot, dat het niet langer gezond is. Wie eens vet eet of eten afhaalt, die wordt al snel met beschuldigende ogen aangekeken want dat is niet wat goed is voor ons. Het frappante is echter dat elke dag sla een stuk schadelijker voor je kan zijn dan eens in de week eten afhalen. We zijn in ons enthousiasme namelijk het één en ander vergeten. Ons lichaam heeft vetten nodig en de meeste mensen kunnen niet zonder suikers. Ja, we zeggen van wel en er zijn voorbeelden van mensen die een week zonder hebben gedaan, maar de meeste mensen halen hier toch de meeste van hun energie uit. En zonder energie is er weinig gezond te noemen aan de levensstijl.

Doorslaan is ook niet zo gezond mensen

Wil je af en toe gewoon eens vette friet eten of een pizza afhalen, dan moet je dat vooral doen. Dat betekent niet dat je ongezond bezig bent, het betekent hoogstens dat je iets meer zal moeten gaan bewegen de aankomende tijd. Luisteren naar je lichaam is verstandiger dan luisteren naar de mensen die graag overal een mening over willen hebben. Ik zeg altijd maar zo: ‘Als je lekker in je vel zit en je kunt alles doen wat je graag zelf wilt doen, dan heb je in ieder geval een goed leven.’ En naar mijn mening is dat de meest gezonde instelling die je tegenwoordig kunt hebben.

Gezond leven begint met bewegen

oefening

oefening

Gezond leven is een motto geworden voor veel mensen en de meesten beginnen direct te kijken naar wat ze eten. Ze kijken bijvoorbeeld naar shakes op websites als www.be-slank.nl om de beste eiwitten binnen te krijgen of schrappen direct suiker en vetten van het menu. Maar is dat nou echt waar gezond leven begint? Nee, gezond leven begint bij bewegen. Ons lichaam is zo gemaakt dat het de voedingstoffen verbrandt die wij in ons lichaam stoppen. Dit betekent dat we zoveel moeten bewegen als dat we eten. Nou is dat niet altijd zo makkelijk als dat het misschien klinkt. Ga je naar school, dan zit je veel stil, net als wanneer je op kantoor werkt of een servicemedewerker bent achter een balie. Extra bewegen is dan moeilijk om het werk, maar buiten het werk om kan het prima.

Het maakt niet uit wanneer

Wanneer je meer gaat bewegen maakt eigenlijk niet uit, het is de truc om het met regelmaat te gaan doen. Eenmaal in de week is zinloos, direct inschrijven bij de sportschool is onnodig. Het gaat om bewegen in eerste instantie en dat kan een rondje lopen zijn elke morgen of elke avond. ’s Morgens is overigens prima aan te raden. Wie ’s morgens een rondje loopt, die heeft daar de hele dag profijt van. Je wordt net even wat beter wakker, de bloedsomloop wordt direct gestimuleerd en het wordt een stuk makkelijker om te ontbijten. Alles wat je ervoor hoeft te doen, is een half uur eerder op te staan of na het wakker worden niet direct de computer aan te zetten. Heb je een conditie opgebouwd, dan kun je het uitbouwen, of in de weekenden wat verder lopen.

Alleen of samen

Je kunt het alleen doen, maar het is altijd makkelijker wanneer je iemand hebt die met je mee doet. Net als met stoppen met roken. Samen is toch een stuk makkelijker en met een beetje extra motivatie is de klus nog makkelijker te klaren. Zorg voor steun en zorg voor regelmaat.

En zorg voor goede kleding!

Zonder goede kleding is het een lege huls. Met goede kleding en schoenen wordt bewegen veel makkelijker. Gebruik dan de kortingscode hm zodat je zeker weet dat je de beste prijs betaalt voor de kleding die je nodig hebt om net even wat gezonder te gaan leven.

Een gezonde geest huist in een gezond lichaam

hersenenTien bonuspunten voor de mensen die weten van wie de quote is die ik als titel gebruikt heb! Het is een oude wetenschap die ook vandaag de dag nog opgaat. Wie mentaal gezond wil blijven, die moet aandacht besteden aan zijn lichaam. Regelmatig een stuk lopen, sporten en gezond eten, alles bevordert de werking van onze grijze massa in de bovenkamer. Maar we doen het steeds minder. Zeker de ondernemers en andere zakenlui zijn zo druk dat ze allemaal maar kunnen denken aan doorgaan, haast maken en doorwerken.

Ironisch, want tijdens een lange wandeling of een massage gaat het bloed beter stromen, wordt het afval uit het lichaam verdreven en zal er veel meer rust en overzicht zijn. We kennen de oude wetenschappen allemaal wel, en we negeren ze massaal omdat we vinden dat we er geen tijd voor hebben. Juist daar ontstaan problemen.

Tips voor een gezonde geest

Wil je gezond van geest blijven, dan zijn er een aantal tips:

  • Ontspan vaak genoeg om je hersenen rust te kunnen gunnen
  • Een opgeruimd huis en bureau zorgt voor een opgeruimde geest
  • Gezond eten zorgt voor bevorderde hersenactiviteit. Klinkt vreemd? Probeer het maar eens
  • Houd jezelf scherp en zak niet in op de momenten dat je moet presteren. Hersenen kun je ook trainen
  • Gebruik eens hersentraining, er zijn trucjes en spellen om je geheugen en denkvermogen te stimuleren